Levende formidling af menneskerettigheder
Levende Menneskerettigheder har et unikt undervisningskoncept udviklet med det formål at styrke eleverne i deres viden og engagement i menneskerettighederne.
Vores digitale undervisningsmateriale er bygget op omkring virkelige sager og retssager. Vi har fx et dilemmaspil baseret på en virkelig voldtægtssag, som giver unge indsigt i samtykkeloven. Sammen med undervisningsmaterialet tilbyder vi, at en advokat, som er ekspert på menneskerettigheder i praksis, gratis tager ud på skoler og uddannelsesinstitutioner og faciliterer et dilemmaspil og en dialog.
Hvordan foregår det
Undervisningen
Vi oplever gang på gang, at de unge lever sig ind i dilemmaspillene og deltager aktivt i dialogen. Vores mest populære spil "Hvor går grænsen?" handler om samtykkeloven og er baseret på en virkelig voldtægtssag. De unge skal løbende tage stilling til vidner, fakta og til slut skal de dømme eller frikende i sagen. Alt sammen under kyndig vejledning fra en af vores advokater, som trækker på ekspertise og egen erfaring. Generelt gælder det for vores dilemmaspil, at de tager udgangspunkt i virkelige sager.
Den didaktiske tilgang med at præsentere de unge for dilemmaer er, at "tvinge" dem til at tage stilling til virkelige og hverdagsnære problemstillinger. På den måde gør vi rettigheder og lovgivning relevant og levende for dem.
Hvordan foregår det
Det praktiske
Sammen med dig finder vi ud af, hvilket dilemmaspil der passer bedst til jeres behov. Det kan være, I har en temadag eller projektuge, hvor et af vores spil passer ind. Dernæst finder vi en advokat, der kan komme ud til jeres skole og facilitere undervisningen. Et undervisningsforløb tager normalt to klokketimer, men kan også tilpasses specifikke behov. Vi underviser alt fra små klasser til hele gymnasieårgange på én gang.
Du kan finde alt vores undervisningsmateriale på platformen Dilemmademokratiet.
Ambassadøren gjorde et virkelig godt stykke arbejde med at forklare omstændighederne i asylsagen på en forståelig måde. Hun var god til at inddrage eleverne og stille dem uddybende spørgsmål, som fik elevernes holdninger til at komme i spil.”
Anne Sofie, lærer Tagensbo Skole
Book en advokat
Søren Bech Laursen
Sekretariatsleder
30 23 30 06
sbl@levendemenneskerrettigheder.dk